Zdravko Drenjančević

Slavonski tonski idiomi

  • Godina izdanja: 2013.
  • Format: 17x24 cm
  • Stranica: 172
  • Uvez: Meki
  • ISBN: 978-953-340-010-5
15,71 € 19,64 € 20.00%

Kratki opis

Knjiga obrađuje osobine slavonske tradicijske glazbe, posebice sa aspekta tonske građe vokalnih folklornih napjeva. Istraživanjem su obuhvaćene glazbene posebnosti stanovništva istočnog dijela Hrvatske, imenom Šokci.
Autor svoja zapažanja temelji na proučavanju triju zbirki slavonskih narodnih napjeva: „Il pjevajte ili zasvirajte“ autora Mihaela Ferića, „Maramica s granama“ Duška Topića i „Gori lampa nasrid Vinkovaca“ Julija Njikoša.
Uz svoja zapažanja, u kraćim crtama donosi i spoznaje drugih autora, vezane za obrađivanu tematiku.
Pitanje tonske građe u folklornim napjevima je veoma osjetljivo i složeno područje, podložno različitim tumačenjima. Stoga je autor tome pitanju pristupio vodeći se načelima klasične glazbene teorije. Izdvaja ključne elemente, značajne za određivanje tonskih nizova: broj tonova u napjevu, njihov međusobni odnos i status svakog pojedinog tona unutar napjeva. Spomenute elemente dalje razrađuje primjenjujući ih u konkretnim primjerima. U knjizi su navedeni pojedini notni zapisi, koji se svojim osobinama piscu ove knjige čine posebno zanimljivima.
Značajan odlomak ove knjige donosi spoznaje autora nastale istraživanjem umjetničkih kompozicija nastalih na elementima slavonske folklorne. Pri tome je vidljiv poseban naglasak na zborskim kompozicijama. Prisutnost tradicijskih elemenata u tim kompozicijama pisac knjige pronalazi preko tonske građe, odnosno izvedenih tonskih nizova iz tih skladbi. Oslanja se i na karakteristične intervalske pomake, kao i promjenjive stupnjeve, što je u uskoj vezi sa narodnim napjevima.
Završnim dijelom objedinjuju se elementi svojstveni slavonskoj tradicijskoj glazbi i umjetničkoj glazbi nastaloj upravo pod utjecajem te glazbene tradicije.

ZDRAVKO DRENJANČEVIĆ asistent je Odsjeka za glazbenu umjetnost na Umjetničkoj akademiji u Osijeku za predmete: Glazbeni oblici i stilovi, Sviranje partitura i Repetitorij teorije glazbe. Završio je osnovnu i srednju glazbenu školu u Osijeku, klavirski odjel. Diplomirao je Studij Glazbene kulture na Pedagoškom fakultetu u Osijeku diplomskim radom iz područja Dirigiranja. Poslijediplomski magistarski studij kompozicije i glazbene teorije završio je na Akademiji za glasbo u Ljubljani u klasi red.prof.mag. Marka Mihevca. U znanstvenom radu aktivan je na području kompozicije, teorije glazbe i etnomuzikologije. Posebice se ističe istraživanjima vezanim za slavonsku folklornu glazbu (radovi: „Pučko pjevanje u nekim slavonskim tradicijskim običajima“ i „Tonski nizovi u vokalnoj tradicijskoj glazbi Slavonije“ te sudjelovanje na skupovima Hrvatskog nacionalnog odbora Međunarodnog savjeta za tradicijsku glazbu, ICTM). Kao glazbeni pedagog radio je u Glazbenoj školi Josipa Runjanina u Vinkovcima (klavir) i Glazbenoj školi pri OŠ Ivana Gorana Kovačića u Đakovu (klavir, solfeggio, zbor). U svojem glazbeno-pedagoškom radu ističe se kao dirigent u slijedećim ansamblima: Tamburaški orkestar „Đakovština“ (2000.), razni dječji crkveni pjevački zborovi (2000.- 2002.), Muška vokalna skupina Kud-a „Tena“, Đakovo (2001.-2006.), Pjevački zbor Osnovne glazbene škole iz Đakova (sa kojim, kao debitant, osvaja Srebrenu plaketu - Drugu nagradu na 52. Glazbenim svečanostima Hrvatske mladeži u Varaždinu). Djelovao je i kao suradnik u Udruzi za pomoć osobama s mentalnom retardacijom Đakovo (2004.-2008.), kao skladatelj ističe se pjesmama za razne festivale i smotre, koje njeguju slavonsku tradicijsku glazbu, član je i različitih ocjenjivačkih povjerenstava (dječji festivali i smotre pučkog folklora Slavonije i Baranje). Kao korepetitor surađivao je sa više različitih ansambala (HKUD „Osijek 1862“, Mješoviti studentski zbor Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Đakovu i Mješoviti pjevački zbor Gimnazije A. G. Matoša iz Đakova). Član je strukovnih organizacija HDGPP-a i ICTM-a (International Council for Traditional Music).